Online zaken doen: bepaal een strategie en blijf flexibel

Omschrijving

Frans Radix en Ivo Visser zijn ruim vijftien jaar actief in de wereld van het online zakendoen. Een wereld die bestaat uit ICT, commercie, (online)marketing en vele technische ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen.
Radix: “Wij doen zaken online. En vanuit die visie is het doel om bedrijven te ondersteunen om succesvol hun zaak online te positioneren. De naam deonlinezaak.nl is daarmee een goed uitgangspunt.

Zakendoen in de veranderende economie vraagt ook een omslag in de ‘mindset’ van een ondernemer. Een winkel inrichten, je producten etaleren en alle facetten die hierbij horen is een stap op zich. Een onlinewinkel heeft in principe dezelfde tactiek nodig van een ondernemer om succesvol te zijn. Een visie en een strategie bepalen waarmee de ondernemer wordt begeleid om zijn vaardigheden te ontwikkelen. Denken en handelen van 1.0 naar 2.0. Internet bepaalt en de mens blijft centraal staan. Voor ondernemers blijft een online zaak de nodige vragen oproepen, zo ervaren Radix en Visser. Veel gehoorde uitspraken die zij in de dagelijkse praktijk tegenkomen zijn “Online is men op zoek naar alleen de laagste prijs” en “Hoe levert mijn nieuwe webshop de conversies op die ik wens”. Deonlinezaak.nl heeft voor verschillende bedrijven webwinkels en websites gebouwd, naar volle tevredenheid van de klanten binnen verschillende branches. De belangrijkste factor is om de klant van A tot Z aan de hand mee te nemen. De klant wijzen op alle mogelijkheden om product of dienst online te verkopen. Met een businessplan, de juiste vraagstelling en consequent de klant (de bezoeker) van de site en webshop als uitgangspunt te nemen. Een online zaak, moet ook worden ingericht. Natuurlijk gaat dit gemoeid met de kosten die voor fotografie, opslag producten, verzenden en afhandeling essentieel zijn. Evenals de advertentie campagnes die op diverse wijzen kunnen worden uitgevoerd, zoals AdWords, Bing-ads, FB-ads en affiliate marketing. Online marketing activiteiten die deel uitmaken van het pakket dat deonlinezaak.nl aanbiedt.

Een van de vele klanten van deonlinezaak.nl is BIGbicycles.nl, verder BIG. De fietsfabriek uit Deventer! Jan Hafkamp en Alma de Weerd zwaaien daar de scepter vanaf 1997. En tien jaar geleden zijn zij met elkaar in contact gekomen.

BIGbicycles ontwerpt en ontwikkelt fietsen en verkoopt de producten via een webshop aan retailers.

De branche heeft moeilijke jaren achter de rug, deels door de economische malaise, deels door de vele fietswebsites. Hafkamp, “We hebben gekozen voor een Multi branding en een multichannel strategie. Op deze wijze zijn we goed instaat onze topmerken Hollandia en Rivel op de markt te brengen én daarnaast andere merken ook in private label aan te bieden”. Een strategie om de retailer tegemoet te komen waardoor er een goede marge is voor alle betrokkenen. De fietsen worden wereldwijd geëxporteerd.

Een BIG fiets bestaat uit 35 onderdelen. Met deze onderdelen worden in huis fietsen ontwikkeld en ontworpen. In huis beschikt BIG over een design afdeling en een studio waar de nieuwe fiets 360 graden wordt gefotografeerd. Daarna worden de technische tekeningen gemaakt. Die tekeningen worden gemaild naar de fabrieken in Hongarije en/ of Roemenië, waar de fietsen worden gebouwd en geassembleerd.

De vraag van Hafkamp aan deonlinezaak.nl is: “Kun je websites bouwen voor alle fietsmerken die BIG voert, zodat de retailkanalen optimaal worden bediend”. Uitgangspunt moet zijn dat de sites voor de fietsmerken eenzelfde opbouw hebben. De onlinezaak.nl kan aan deze vraag voldoen. De fietsen worden duidelijk, overzichtelijk en voorzien van alle kenmerken gepresenteerd, zodat de bestellingen in een handomdraai kunnen worden verwerkt. Doordat Hafkamp exporteert moeten fietsen ook voldoen aan de gestelde eisen die in een specifiek land gelden. Dat vergt een goede analyse van de aanwezige producten, de onderdelen en de wijze van bevestiging op of aan de fiets.

Hafkamp: “Ik ben tevreden over het resultaat. Natuurlijk zijn dit processen die voor beide partijen nieuw waren. En ja, niet altijd verloopt alles vlekkeloos. Dat is inherent aan het zaken doen. De verschillen in inzicht zijn bespreekbaar, waardoor ik de mannen kan vertrouwen. Een mooi voorbeeld van een goede samenwerking, is de snelheid waarmee een webshop is gebouwd voor een Duitse distributeur. De onlinezaak.nl had 48 uur de tijd om een website te maken, waarin alle fietsen zijn opgenomen mét de specificaties die voor Duitsland gelden.

Hoe ze het hebben gedaan weet ik niet, maar de site stond klaar. Maandagmorgen had ik om 10.00 uur een afspraak. In het gesprek kan ik de url intypen en de klant gelijk laten zien welke fietsen voor de Duitse markt verkocht kunnen worden. De goed ingerichte website heeft er mede voor gezorgd dat ik de klant heb overtuigd.”

Met de inrichting van de websites en webshop heeft BIG een prachtig verkoopinstrument gekoppeld aan het voorraadsysteem waardoor de BIG medewerkers snel kunnen handelen.

Hafkamp is tevreden over de samenwerking met deonlinezaak.nl. Met de ontwikkelingen binnen de fietsindustrie is BIGbicyles ‘up and running’ voor de toekomst. En voor deonlinezaak.nl een uitbreiding binnen hun portfolio.
 

deonlinezaak.nl

• Webshops, webapplicaties, responsieve websites en online marketing

• Begeleiden en ontzorgen van de klant om optimale conversies te realiseren

• ICT, automatiseren van processen
 

bigbicycles.nl

hollandiafietsen.nl

rivel.nl

• Fietsen kind-vrouw-man, comfortabele e-bikes

• Fietsen van Rivel en Hollandia

• Fietsen op maat (Onder eigen merk) voor het branchevreemde kanaal