Factif: E-commerce oplossingen voor Omni Channel Retailers

Omschrijving

Omnichannel is het credo

Factif een e-commerce bedrijf dat de retailers van een slimme webwinkel voorziet. Omnichannel, een strategie waarbij de klant centraal staat en de functies van webshop, winkel en kassasysteem op elkaar zijn aangesloten. ”Immers een slimme retailer zorgt er voor dat zijn webwinkel aansluit op wat hij in de winkel verkoopt”. Factif heeft als ICT bedrijf daarin veel expertise opgebouwd. Er werken 8 mensen bij Factif.

Pieter van Andel, mede-eigenaar Factif, zorgt er voor dat de e-commerce integratie bij een retailer optimaal wordt ingericht. Factif’s expertise, een kennisteam van software ontwikkelaars voor diverse retailers in onder andere de modewereld.
Van Andel: “Van A tot Z nemen we de klant aan de hand mee. We luisteren, analyseren en voeren de wensen en eisen van de klant uit, zodat er een webwinkel wordt gebouwd die voldoet aan alle eisen. Daarnaast leggen we de koppelingen tussen voorraadbeheer, boekhoud- en kassasystemen.” Een proces waarbij de bezoeker van de webwinkel centraal staat en de wensen en eisen van de winkelier worden opgevolgd.

Een project om een klant te begeleiden bij de inrichting, ontsluiting, het bouwen en koppelen van de systemen en daarna het testen kost ruim een half jaar. Bij een webwinkel is een van de belangrijkste facetten de groei uit conversies. Een nieuw distributiekanaal, met hetzelfde assortiment als in de winkel en waar nieuwe strategieën worden ingezet voor online marketing. Een nieuw verdienmodel voor een winkelier.

Van Andel: ”Door ons team worden diverse sites, zoals beslist.nl en vele andere, bijgehouden, om te zien hoe de producten van onze klanten scoren. Door deze toetsingen kunnen we beoordelen waar we alert op moeten zijn en welke campagnes het meest effectief zijn voor de klant. Het investeren in een online distributiekanaal is voor veel ondernemers een andere wereld.”

Of zoals Ernst Wijdeman zegt: “ Wil je een webwinkel beginnen? Wees je dan bewust dat je met een nieuwe winkel en een nieuw concept begint. Dat je vanaf de grond moet opbouwen!”
Ernst Wijdeman is de zesde generatie van de familie Wijdeman die drie fysieke schoenenzaken aanstuurt in Alkmaar met daarnaast een webwinkel. De fysieke schoenenzaken in Alkmaar zijn specifiek in het assortiment: een damesschoenenzaak, een damescomfortschoenenzaak en een herenschoenenzaak, allemaal op loopafstand in het centrum van Alkmaar.
Een bewuste keuze om deze segmentatie aan te brengen. Wijdeman: “Ik werk al jaren samen met de fabriek die comfortschoenen produceert. Door onze contacten heb ik op enig moment kunnen bijdragen aan de verandering van de leest van de comfortschoen. Kleurig en modern is een nieuwe collectie ontwikkeld, die wij in de damescomfortschoenenzaak verkopen en in de webwinkel.

Wijdeman realiseert zich dat hij als een van de eerste online is gegaan met een webwinkel en een organische groei heeft doorgemaakt binnen dit distributiekanaal. Naast de grote online schoenenspelers, zoals van Assem, Amoda en Zalando die het pad hebben vrijgemaakt, zodat meer partijen online actief zijn. Wijdeman geniet een brede bekendheid in Nederland en dat is zeker ook te danken aan de goede opbouw van de website en webwinkel én de persoonlijke aandacht die de klant krijgt. Ernst Wijdeman is zich bewust dat klanten bereid zijn om 1,5 tot 2 uur te reizen om in Alkmaar het gewenste paar schoenen te kopen. Ernst en zijn personeel zorgen er dan ook voor dat de klant op zijn wensen wordt bediend. Zo gebeurt het met regelmaat dat hij ’s avonds wat langer open is omdat klanten dan kunnen afspreken om het benodigde paar schoenen te passen en te kopen.

 “Pieter is deskundig. Hij luistert naar de klant. Met al zijn ICT kennis weet hij waar de essentie van de klantvraag ligt en kan hij de webwinkel inrichten naar mijn wensen en eisen”, vertelt Ernst. Natuurlijk komt daar af en toe een tweespalt, omdat de ICT-er zegt dat het op deze wijze niet ingevuld kan worden. Wijdeman: ”Ik speel dan de bal terug. Alles was mogelijk is gezegd, dan keer je het om en kom met een oplossing die voldoet aan mijn eisen.“ En zo worden de wensen na tevredenheid van Wijdeman door Factif uitgevoerd.

Een webwinkel starten is ook je focus hierop richten. Essentieel is je dienstverlening, maar ook de wijze waarop je met je retouren omgaat. Door hiervoor duidelijke regels op te stellen en deze helder te communiceren start de organische groei vanzelf.

Factif, een ICT bedrijf dat kennis heeft van verschillende systemen, en met de aanwezige PHP ontwikkelaars de retailers optimaal bediend.

www.factif.nl

  • ICT- ontwikkelen, ontwerpen, bouwen en koppelen
  • Bouwt vele varianten van webwinkels en websites
  • Omnichannel strategie voor de klant en de retailers

www.wijdeman.nl

  • Comfortschoenen voor dame en heer
  • Een breed assortiment en vele merken
  • Uitstekende service ook online