E-commerce manager voor één dag per week

Omschrijving

E-commerce manager voor één dag per week

 

Dennis Haarman heeft uitgebreid kennis en ervaring rond e-commerce opgedaan binnen grote bedrijven. Deze expertise gaat hij met zijn bedrijf d-etail inzetten voor de mkb-ondernemer.

Het idee om een eigen bedrijf te starten, broedde al een tijdje bij Dennis. In de praktijk zag hij dat veel mkb-ondernemers worstelen met het vraagstuk e-commerce. Hierop wil hij inspelen met zijn bedrijf d-etail waarmee hij vanaf december 2016 operationeel is. Een ondernemer kan een mkb e-commerce manager inschakelen voor bijvoorbeeld één dag per week. De e-commerce manager organiseert alles wat komt kijken bij e-commerce vraagstukken.

 

Pionieren
Vanuit vorige functies heeft Dennis aan de wieg gestaan van de bouw en inrichting van zeer diverse webshops, van strategie tot en met de operatie. Dennis was deelgenoot van de online ontwikkelingen binnen veel ondernemingen. Het was vaak pionieren en vele paden bewandelen en daar van leren. Experimenteren met de juiste inzet van middelen en mensen. Online campagnes om de juiste klantbeleving te creëren. Webshops lanceren, in een tijd dat er nog geen referentiekader beschikbaar was.

 

Bouwen en verbinden
E-commerce is voor veel ondernemers een complex vraagstuk. Door de expertise van Haarman is hij in staat elke ondernemer te begeleiden bij e-commerce. Gezamenlijk doelen formuleren door vragen te stellen en een businesscase te maken samen met de ondernemer om te bepalen waar de kansen liggen. Haarman is een generalist, die zoekt naar oplossingen, bouwt en verbindt.

Dennis: ”Waar veel mkb-ondernemers tegenaanlopen is de beperkte kennis van de mogelijkheden die er zijn bij de keuze voor een webshop. Hoe onderscheid je het kaf van het koren? Er zijn veel aanbieders en de prijzen variëren enorm. En de webshop is dan nog maar een puzzelstuk in een groter geheel, hoe is je bedrijfsdata georganiseerd, is de kennis in je organisatie voldoende en waar begin je? Om een e-commerce kanaal binnen een organisatie op te zetten, maak je over het algemeen gebruik van zo’n tien tot vijftien disciplines. Disciplines zoals copywriting en vormgeving, online marketing campagnes, de juridische aspecten en natuurlijk het bouwen, onderhouden, koppelen en beheren van software.”

Die specialismen huurt d-etail in. Vanuit een breed netwerk wordt vooral samengewerkt met bedrijven in de regio, omdat er voldoende expertise aanwezig is in deze regio en er goed wordt samengewerkt, is de ervaring. Korte lijnen en snel kunnen schakelen biedt veel voordelen voor alle partijen.

 

Haarman draagt een mooi voorbeeld aan van winkeliers die zich hebben verenigd in een BV om samen een webshop op te zetten. Branche-gerelateerde ondernemers die zich verbinden om samen een webshop te bouwen. Kleinschalig en zonder extreem hoge kosten. De voorraad is per winkel beschikbaar. De bezoeker van de webshop heeft de keuze uit het complete aanbod van de winkels. Het businessmodel werpt zijn vruchten af. Internet en e-commerce bieden nieuwe mogelijkheden die verdergaan dan de retail. Met name binnen B2B blijft Nederland achter en er komt nu een inhaalslag is de verwachting. Er zijn mogelijkheden om te starten met e-commerce zonder grote investeringen. Zo kan een mkb-er bijvoorbeeld starten met deelname aan een B2B platform om eens ervaring op te doen zonder grote investeringen.

 

Puzzelstukjes ordenen
Haarman kan vanuit zijn ervaring de vele vragen beantwoorden die een mkb-ondernemer heeft. Puzzelstukjes die d-etail in elkaar zet, zodat de ondernemer een overzichtelijk voorstel krijgt gepresenteerd hoe de e-commerce in te richten voor zijn bedrijf.

Dennis: “Naast advies help ik ook met de uitrol van de plannen. Als projectleider, die ter plekke aanwezig is en de e-commerce activiteiten begeleidt. Die de ondernemer het werk uit handen neemt en de mensen van alle afdelingen helpt zelf de kennis eigen te maken, dat zijn de doelstellingen van d-etail. Dit kan één dag per week maar meer of minder is uiteraard ook mogelijk. Door aanwezig te zijn binnen een bedrijf leer ik het bedrijf kennen en kan ik de werkzaamheden optimaal in kaart brengen, waardoor ik sneller kan handelen.”

 

Haarman weet dat de investeringen ook een rol van betekenis spelen voor ondernemers. “Juist door een goed advies te geven en oplossingen te bieden, kan de ondernemer zich op zijn core business blijven richten en kan hij de e-commerce werkzaamheden aan mij overdragen. Op deze wijze kan ik de volledige inrichting van een e-commerce kanaal verzorgen.”

 

d-etail, een bedrijf dat elke ondernemer in elke branche succesvol maakt binnen e-commerce.

 

 

www.d-etail.nl

 

  • Een e-commerce manager voor één dag per week
  • Adviseert en ondersteunt de mkb-ondernemer bij het e-commerce kanaal
  • Regionale bedrijven worden ingehuurd voor specialismen

+ Meer casus van d-etail